Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies och hur du kan stänga av dem.

OK
Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Vanliga frågor och svar om mobilbanken

Hur skaffar jag mobilbanken? 
Vad behöver jag för att använda mobilbanken?
Är mobilbanken säker?  
Vilka inloggningssätt finns det för mobilbanken? 
Vad är det för personlig kod jag ska använda mig av för att logga in i mobilbanken? 
Hur skaffar jag Mobilt BankID? 
Hur handlar man aktier via mobilbanken? 
Kostar mobilbanken något? 
Vem kan använda mobilbanken? 
Måste man ha en iPhone för att kunna använda mobilbanken? 
Varför ser jag inte samma e-fakturor i mobilbanken som jag ser i internetbanken?
Appen vill inte installeras i mobilen, vad är det för fel?


Hur skaffar jag mobilbanken?

Du kan skaffa Mobilbanken på följande sätt:
  • Du som har en iPhone kan hämta Mobilbanken i App Store. Sökord Sparbanken.
  • Du som har en Android-mobil kan hämta Mobilbanken i Google Play. Sökord Sparbanken

Vad behöver jag för att använda mobilbanken? 

Mobilbanken finns för iPhone och Android. Du behöver ladda ner Sparbankens app till din mobiltelefon. Det gör du via App Store om du har en iPhone, eller via Google Play om du har en Android.

Du behöver ha version 4.3 eller senare av operativsystemet i iPhone eller version 2.1 eller senare av operativsystemet i Android för att kunna installera appen i din mobil.

Du loggar in i mobilbanken med personlig kod, säkerhetsdosa eller Mobilt BankID.

Är mobilbanken säker?

Mobilbanken är lika säker att använda som internetbanken. För att komma åt dina konton i mobilbanken behöver du identifiera dig, precis som du gör på bankkontoret. Det gör du när du loggar in med personlig kod, säkerhetsdosa eller Mobilt BankID. Du är alltid inloggad med en krypterad anslutning när du loggat in med personlig kod, säkerhetsdosa eller Mobilt BankID i mobilbanken.

Våra säkerhetslösningar består av utvalda delar som skapar det skydd du som kund behöver för att säkert kunna utföra dina bankärenden i mobilen. Vi följer kontinuerligt med i utvecklingen av säkerhetslösningar och utsätter regelbundet våra system för omfattande tester.

För att utföra uppdrag som innebär att du flyttar pengar från dina konton till någon annan behöver du godkänna uppdragen med din säkerhetsdosa eller Mobilt BankID. Med personlig kod är du legitimerad och kan se ditt saldo och flytta pengar mellan egna konton.

Vi rekommenderar att du har telefonlås med pinkod på din mobiltelefon och det är viktigt att du aldrig lämnar ut dina inloggningskoder till någon. Swedbank efterfrågar aldrig dessa uppgifter.


Hur loggar jag in i mobilbanken?

  • Du kan logga in med personlig kod, säkerhetsdosa eller Mobilt BankID.
  • Med personlig kod får du tillgång till en begränsad del av tjänsterna. Du kan då bland annat se ditt saldo och kontohistorik, göra överföringar mellan egna konton och använda värdepapperstjänsten.
  • Med Mobilt BankID eller säkerhetsdosa får du tillgång till alla tjänster i mobilbanken.

Så skaffar du Mobilt BankID

Vad är det för personlig kod jag ska använda mig av för att logga in i mobilbanken?

Din personliga kod är den kod du använder då du loggar in i internetbanken utan säkerhetsdosa. Om du inte har någon personlig kod, eller har glömt den, kan du beställa en ny i din internetbank under menyn Tillval – Välj personlig kod. Koden ska bestå av sex tecken och innehålla minst två siffror och minst två bokstäver.

Hur skaffar jag Mobilt BankID?

  1. Ladda ned BankID säkerhetsapp i AppStore eller i Google Play.
  2. Beställ Mobilt BankID i internetbanken eller på bankkontoret.
  3. Skapa ett lösenord som du använder sen när du loggar in.

Observera att du måste ha uppdaterat mobilbanksappen i AppStore eller Google Play för att kunna logga in i mobilbanken med Mobilt BankID. Mobilt BankID fungerar på iPhone, iPad, iPod Touch samt Android.

Hur handlar man aktier via mobilbanken?

För att handla aktier via mobilbanken klicka på ikonen värdepapper på mobilbankens startsida. Du kan söka efter ett specifikt värdepapper genom att välja menyn Sök & Köp, eller söka efter värdepapper via börslistorna under menyn Mer.

Kostar mobilbanken något?

Tjänsten mobilbanken kostar ingenting. Med mobilbanken kan du se ditt saldo, göra överföringar mellan egna konton och hålla koll på dina konton, du kommer också åt värdepapperstjänsten i mobilen.

Vill du kunna betala räkningar och göra överföringar till andras konton i mobilbanken behöver du ha betala-tjänsten i internetbanken. Den kostar 0 kr/år. Har du betala-tjänsten i internetbanken idag, betalar du inget extra för att betala räkningar via mobilbanken.

Vem kan använda mobilbanken?

Är du privatperson har en iPhone eller Android-mobil och är över 18 år kan du använda mobilbanken.

Måste man ha en iPhone för att kunna använda mobilbanken?

Mobilbanken finns tillgänglig för iPhone och Android.

Har du en iPhone laddar du ner Sparbankens app via App Store (sök på Sparbanken). Har du en Android-mobil laddar du ner Swedbanks app via Google Play (sök på Sparbanken).

Varför ser jag inte samma e-fakturor i mobilbanken som jag ser i internetbanken?

I mobilbanken får du meddelande (påminnelse) om när det finns e-fakturor som du behöver signera för att betala. Dessa kan du se och signera med säkerhetsdosa eller Mobilt BankID i mobilbanken.

I internetbankens översikt över inkomna dokument ser du dessutom kreditfakturor och autobetalningar som inte behöver signeras för att betalas. Dessa syns inte i mobilbanken.

Appen vill inte installeras i mobilen, vad är det för fel?

För att vi ska kunna ge våra kunder en säker upplevelse, kräver vi att du har operativsystem av version 4.3 eller senare i iPhone och version 2.1 eller senare i Android. Med ett äldre operativsystem går det inte att installera appen i mobilen. Du kan själv uppdatera till ett senare och säkrare operativsystem genom att ansluta mobiltelefonen till datorn med datorsladden (USB) som tillhör telefonen. Normalt startar uppdateringen direkt, följ då instruktionerna som visas i datorn.

Krav för mobilbanken:
iPhone: iOS version 4.3 eller senare
Android: Android version 2.1 eller senare

För att se vad du har för version av operativsystem:
För iPhone: välj Inställningar – Allmänt – Om – Version, versionsnumret ska vara samma som eller högre än 4.3.
För Android: Det kan skilja från telefon till telefon hur man ser vilken version av operativsystemet man har i sin Android-mobil. Vanligtvis går det att kolla så här: välj Program – Inställningar – Om telefonen – Androidversion, versionsnumret ska vara samma som eller högre än 2.1. 

 
 

Stäng Skriv ut